Qlimax 2016

Tom Van Tongerloo & Nick Storms., dinsdag 22 november 2016, 18:20 uur



Eind november vindt traditiegetrouw het grootste indoor evenement van Q-Dance plaats: Qlimax. Niet alleen de thema's en de oogverblindende shows, maar ook de verhaallijn en de nieuwste technologische snufjes, maken van Qlimax keer op keer het summum. Al bij de aankondiging van de kaartverkoop begon de spanning bij velen op te lopen. Het was namelijk een heuse strijd om een ticket te bemachtigen. Zo is het evenement steeds in no-time uitverkocht en dat was ook dit jaar niet anders. Voor de gelukkigen kon het niet snel genoeg daar zijn. Voor zij die geen kaartje wisten te veroveren, startte een zoektocht in het onbekende.




Met een line-up om duimen en vingers bij af te likken, wilde iedereen er tijdig bij zijn. De timetable werd immers niet vrijgegeven. Zo kreeg de parking te kampen met een massale toestroom van volk. Dit bracht de nodige wachttijd met zich mee. Deze kleine frustraties werd al snel omgezet in pure vreugde bij het binnengaan van het Gelredome. Een podium om 'U' tegen te zeggen verwelkomde ons met open vleugels. Daarnaast werden de artiesten voorgesteld als fictieve wezens uit het universum (denk hierbij maar aan Marvel), met als thema 'Rise of the Celestials'.


Tuneboy had de eer om Qlimax 2016 te openen. Het was tevens zijn allereerste solo performance op Qlimax. Eerder had hij reeds opgetreden als TNT bij Qlimax 2010. Als één van de grondleggers van de Italiaanse hardstyle wist hij maar al te goed waarmee hij het publiek warm kon laten draaien. De classics die hij door de speakers knalden, werden dan ook warm onthaald. Een veelbesproken set die de nodige aandacht verdiende.




Het doek was gevallen. Letterlijk gezien dan, want de officiële opening vond plaats om 23u, waarbij het doek dat de stage bedekte naar beneden viel. Vele smartphones gingen dan ook vlot de lucht in om dit beeld vast te leggen. Een traditie die al jaren stand houdt en het showgehalte van het evenement alleen maar ten goede komt.


De heren van Audiotricz stonden klaar en smeten er meteen hun recente track Inception tegenaan. Ook het anthem van Freaqshow 2015 (VIII), Ghettoblaster, United as One en Infinite moesten eraan geloven. Om nog in dezelfde lijn als Tuneboy verder te gaan, passeerde Part of the Hard van D-Block & S-Te-Fan aan het begin van hun set. De samenwerkingen met Atmozfears (Reawakening, Raise Your Hands, What About Us, Handz Up!) brachten de menigte in hogere sferen. Audiotricz hebben de afgelopen jaren alvast meermaals bewezen het waard te zijn om op Qlimax te mogen performen.




Omstreeks middernacht nam Brennan Heart plaats achter de dj booth. Zijn stijl is ongekend en hij wist in een mum van tijd heel de zaal mee te krijgen. Hij draaide een hoop hits achter elkaar, waarbij het publiek volmondig meezong. Be Here Now, FIFO, Lies or Truth en Don't Stop Rocking kwamen uit zijn hand, maar ook Code Black pikte zijn graantje mee met Pandora en You've Got the Love. Naast zijn persoonlijke performance, transformeerde Brennan Heart tot ieders verbazing halverwege zijn set naar zijn alias [b]Blademasterz[b]. Wat hieruit volgde was een immense golf van puur genot. One Blade, The Golden Era en [b]Still Here[/i] dreunen nog steeds in ieders geheugen na. En of dit alles nog niet genoeg was, liet hij het nummer 1 anthem van Qlimax weergalmen door de zaal, The Prophecy van niemand minder dan Deepack.


Met Coone belandden we bij de producer van het Qlimax 2016 anthem, Rise of the Celestials. De track paste volledig in het concept van Qlimax en Coone heeft dan ook alle pluimen verdiend met dit sterk staaltje producen. Het is tevens de derde keer dat hij het Gelredome mag veroveren met zijn onuitputtelijke talent. Vuurwerk, lasers, alles stond paraat om de “anthem”-show tot in de puntjes te verzorgen. Dit werd gevolgd door een remake van het nummer DWX (Ft. Da Tweekaz), naar aanleiding van het tienjarig bestaan van Dirty Workz dat aanstaande zaterdag plaatsvindt in de Lotto Arena (Antwerpen). Nummers van o.a. zijn nieuwe album sierden zijn tracklist, Robotz, Love for the Game, Black Submarine, Universal Language, Millions Miles, Monstah en Riot. Een kippenvelmoment beleefde Coone hoogstwaarschijnlijk bij het aansnijden van zijn nummer Faye, genaamd naar zijn dochtertje. Bij het horen van "Turn around" draaide heel de zaal zich om, om een lichtspektakel waar te nemen. Een sublieme en geslaagde actie.




Los van alle reeds voorgaande hoogtepunten, was hét moment van de avond ongetwijfeld aangebroken. Na acht jaar uit de scene te zijn verdwenen, maar zeker niet vergeten, waren ze terug van weggeweest. Er werd gewacht op het ideale moment om weer neer te strijken en afgelopen zaterdag stonden ze weer paraat op Qlimax, [b]Project One[/i]. Headhunterz en Wildstylez doken voor deze speciale gelegenheid wederom in hun schminkkast om er opperbest uit te zien. Alle tracks van hun Project One album werden in een nieuw jasje gestoken en zorgden voor een uitgelaten sfeer. Life Beyond Earth, Halfway There, Numbers Rate Reducer, The World is Yours, Raiders of the Sun, Fantasy or Reality en The Story Unfolds werden ten gehore gebracht. Voor velen kon de avond al niet meer stuk en we waren nog maar halverwege.


Bass Modulators kregen door de heldenset van Project One een aartsmoeilijke opgave, namelijk het tempo erin houden. Dit was alvast deels gelukt, al daalde de temperatuur in de zaal lichtjes en werden de tribunes aardig benut. Maar voor zij die over de nodige fysiek beschikken, ging het feest gewoon door op het veld. Bass Modulators wisten hun set aardig op de splitsen in eigen releases (Let it Move Ya en Dragonblood) en samenwerkingen met Noisecontrollers aka NCBM als Let Me See Ya, Break The Radiance, Glitch, Holdin' On, See The Light en Rocked Up. Om te menigte helemaal aan het 'rocken' te krijgen, was Stampuh! de perfecte floorfiller.




De raw hardstyle zou vanaf dit punt de avond domineren, met Frequencerz aan het roer. Met in het begin van het jaar de release van hun nieuwe album Medium Rare, mocht het geen verrassing zijn dat tal van albumtracks hun tracklist zou bekleden. Zo vonden we In The Club, Gods, Wolfpack en Elevate terug. Hun nieuwe track Renegades, in samenwerking met [b]Bass Chaserz, mocht er zeker wezen. Geïnspireerd door het Nederlandse Formule 1 talent Max Verstappen, kwam de track #MV33 tot stand. Een leuke toevoeging aan hun set en dat is waar Frequencerz om bekend staan. "This is for the Die Hards Only" deed ons dan weer terug denken aan Q-BASE 2016. Aan het einde van hun set braken de Rellen in de Hel los en maakte de volgende grootmeester zijn opwachting.


Zowel Ran-D als B-Front beukten door op dit elan. Met nummers als Zombie, #My Way, Blinded en Back to Life kon het geluk niet op voor alle raw hardstyle fans. De stage die gedurende de hele avond steeds van vorm veranderde, gaf aan dat Q-Dance kosten noch moeite gespaard had om de voorgaande editie te overtreffen. De podium setup bestond uit een gier die zijn vleugels wijd gespreid had. Naarmate de avond vorderde, werd een masker zichtbaar met de nodige licht– en lasereffecten. Aan indoor vuurwerk was er ook dit jaar weer geen gebrek.




De hekkensluiter van de avond, of beter gezegd vroege morgen, kon rekenen op een ware hardcore act van formaat. Voor de eerste keer sinds het bestaan van Angerfist stonden ze geprogrammeerd op Qlimax. Een optreden dat niet onopgemerkt voorbij gegaan is.


Qlimax 2016, U was geweldig! Een subliem geluid in combinatie met snoeiharde sets en een oogverblindend spektakel, vormden de ideale cocktail voor een indoor evenement. De verwachtingen werden geheel ingelost en zelfs overtroffen. Met een voldaan gevoel keerden we huiswaarts, in spanning afwachtend of 2017 opnieuw deze hoge standaarden zal aanhouden. Vol verwachting klopt ons oranje hart...


dit content onderwerp is van Liquid-Motion
( https://www.liquid-motion.nl/e107_plugins/content/content.php?content.1405 )


Opbouwtijd: 0.0340 sec, 0.0023 van dat voor queries. DB queries: 19. Geheugengebruik: 2,714kB